Leerdoelen
Reflectie op de gestelde leerdoelen: professionele ontwikkeling en managen aan de hand van de PDCA methode.
Managen
Plan: Tijdens mijn stage wil ik leren hoe ik het leiding moet geven aan medewerkers en stagiaires tijdens beweegprogramma’s. Ik wil achterhalen welke leiderschapsstijl past bij de wensen en behoeften van de medewerkers en stagiaires. Dit ga ik achterhalen door verschillende leiderschapsstijlen toe te passen.
Do: Om te achterhalen welke leiderschapsstijl het beste past bij de wensen en behoeften van de medewerkers en stagiaires van Brichbouw Sportondersteuning heb ik verschillende leiderschapsstijlen toegepast. Zo heb van week 3.5 tot week 3.8 een andere leiderschapsstijl toegepast.
- 3.5: Instruerende leiderschapsstijl (duidelijk aangeven wat er moet gebeuren en hoe de taken verricht moeten worden)
- 3.6: Overtuigende leiderschapsstijl toepassen (een combinatie van taakgericht en relatiegericht leidinggeven)
- 3.7: Participerende leiderschapsstijl toepassen (sterk relatiegerichte aanpak, met goed overleg met de medewerkers)
- 3.8: Delegerende leiderschapsstijl toepassen (medewerkers kunnen zelfstandig de plannen en taken uitvoeren wanneer ze bekwaam zijn)
(Wijsman, 2013).
In de laatste week van blok 3: week 3.9 heb ik met de medewerkers en stagiaires per individu besproken welke leiderschapsstijl zij het fijnste vonden en het beste hebben kunnen functioneren onder mijn leiding. Hieruit kwam de overtuigende leiderschapsstijl, waarbij het gaat om het uitvoeren van de taken/opdrachten maar de relatie en het overleg met de medewerkers ook van belang is. Deze leiderschapsstijl heb ik geprobeerd in blok 4 constant toe te passen.
Check: Ik ben van mening dat ik kan zeggen dat ik dit doel behaald heb. Door verschillende stijlen van leidinggeven toe te passen en vervolgens echt met de medewerkers en stagiaires dit te bespreken wist ik zeker dat mijn manier van leiding geven aan zou sluiten bij de wensen en behoeften van hen. Volgens hen was dit de overtuigende leiderschapsstijl. Dit was voor mij soms wel een beetje moeilijk omdat ik heb gemerkt dat ik zelf sneller de participerende leiderschapsstijl toe pas. Dit komt omdat ik samenwerking en overleg altijd erg belangrijk vind, hierdoor laat ik de taken/doelen wel eens links liggen. Ik heb gemerkt dat het belangrijk was om mijzelf erop te blijven wijzen dat ik dit moet combineren met de taakgerichte aanpak en de overtuigende leiderschapsstijl toe te passen.
Act: Wanneer ik bij een nieuwe werkgever ga werken en ik heb de taak om leiding te geven wil ik het graag op dezelfde manier aanpakken als dat ik nu gedaan heb. Ik merk dat ik het fijn vind om te voldoen aan de wensen en behoeften van de medewerkers. Dit zorgt voor een ontspannen sfeer en tevreden medewerkers. Als ik zelf de vrije keus zou hebben zou ik de overtuigende leiderschapsstijl graag het meest willen toepassen, dit komt omdat je hierbij een combinatie maakt van een relatie en taak gerichte aanpak. Ik vind de relatie en samenwerking onderling erg belangrijk, toch moeten hier de resultaten en doelen niet onder leiden. De taken/doelen zullen ook behaald moeten en willen worden. Afgelopen half jaar ben ik er achter gekomen dat dit de leiderschapsstijl is die bij mij past.
Professionele ontwikkeling
Plan:Tijdens mijn stage wil ik meer reflecteren op mijn eigen houding en handelen binnen het beroepsprofiel zodat ik beter in beeld heb hoe ik zelf als SBE’er ben. Dit wil ik bereiken door meer initiatief te tonen met betrekking tot vragen van feedback. Ik wil twee wekelijks feedback vragen over de praktijkuren. Ik wil graag feedback krijgen over hoe andere vinden dat ik hen aanstuur en de begeleiding die ik bied tijdens de activiteit. Ook lijkt het me fijn om feedback te krijgen van mijn afstudeerpartner omdat ik veel met haar samen werk en het belangrijk vindt dat zij de samenwerking als prettig ervaart.
Do: Om te starten met dit doel was het van belang om van te voren mijn afstudeerpartner, stagebegeleider en de stagiaires op de hoogte te stellen over mijn gestelde doel. Ik heb verteld dat ik graag van hen feedback zou willen ontvangen gericht op begeleiding en samenwerking. Na 2 weken heb ik tijdens een evaluatiegesprek met een stagiaire na de activiteit op vrijdagmorgen gevraagd hoe zij mijn begeleiding en aansturing tijdens de activiteit heeft ervaren, wat waren haar tips en tops? Ze gaf aan dat ze het erg fijn vond dat ik duidelijk was in mijn verwachtingen naar haar toe, zo wist zij waar ze aan toe was en wat ze moest doen.
Op kantoor heb ik tijdens een woensdagochtend gevraagd aan mijn afstudeerpartner of zij voor mij 2 tips en 1 top kon opschrijven gericht op samenwerking. Daar kwam het volgende uit:

Vervolgens hebben we samen de tips en top besproken. Ik heb aangegeven dat ik het met haar tips eens was en zou gaan proberen om hier aankomende weken aan te gaan werken.
Met de tussentijdse beoordeling heb ik samen met mijn stagebegeleider de feedback besproken. Hij was over het algemeen erg tevreden en had weinig op te merken. Hij wist dat ik een doel had opgesteld over reflecteren en om feedback vragen. Daarom gaf hij aan dat ik dit nog wel meer mag doen. Omdat ik het soms moeilijk vind om dat te doen heb ik met hem afgesproken vaste momenten in te plannen waarin we samen evalueren en reflecteren op mijn handelen.
Check:Tijdens mijn stage heb ik alleen de feedbackmomenten gebruikt die ik van te voren heb opgeschreven in de actiepiramide van het praktijkleerplan. In de werkelijkheid heb ik veel meer kansen en mogelijkheden gehad om feedback te vragen aan anderen, zoals bijvoorbeeld tijdens de kantooruren of na de activiteiten met de stagiaires. Vooral van de stagebegeleiders had ik meer feedback kunnen vragen, dit vond ik soms lastig om te doen omdat ik hen niet steeds wou ''lastig vallen'' met mijn gevraag om feedback. Nadat mijn stagebegeleider bij de tussentijdse beoordeling aangaf dat ik in de uitvoering wel wat meer om feedback mocht vragen, hebben we afgesproken om na elke activiteiten even een evaluatiemoment te houden. Ik merkte dat ik dit erg fijn vond en dat ik hierdoor veel beter inzichtelijk heb gekregen over hoe ik als SBE'er ben en handel.
Act: Ik heb geleerd dat het krijgen en geven van feedback onwijs belangrijk is. Wanneer ik straks aan het werk ga vind ik het zeker belangrijk om feedback te blijven vragen aan collega's. Door feedback te krijgen kan je op dingen gewezen worden die je zelf niet in ziet of die je zelf anders ervaart. Het geeft je handvatten voor leerpunten voor het toekomstige handelen. Ook denk ik dat je door elkaar feedback te geven je van elkaar kan leren. Het geven en krijgen van feedback blijft voor mij een doorlopend proces, wat ik altijd met mij zal meenemen, waar ik ook aan het werk ben.
Maak jouw eigen website met JouwWeb