Leerpunten

Een leerpunt voor mij is om minder snel in de stress te schieten. Dit kreeg ik ook terug van mijn afstudeerpartner als ik haar om feedback vroeg. Soms kan ik erg in de stress schieten, ook over dingen waar ik geen invloed op heb. Dit heeft geen zin en hiermee zit ik alleen maar mijzelf in de weg. Door de stress ga ik soms ook te snel te werk waardoor ik dingen ga afraffelen, terwijl dit niet hoeft. In de toekomst wil ik proberen om minder snel in de stress te schieten, rustig te blijven en dingen wat meer op zijn beloop te laten. 

 

Mijn professionele ontwikkeling doel was gericht op het initiatief nemen om feedback te vragen. Door vaste momenten te hebben wanneer er feedback gegeven en gekregen werd was het voor mij makkelijker om feedback te krijgen. Dit waren momenten die van te voren besproken hadden. In de praktijk had ik nog meer om feedback kunnen vragen aan mijn stagebegeleiders. In de toekomst wil ik de feedback momenten niet alleen meer van vast momenten af laten hangen. Ik vind het belangrijk dat er ook bijvoorbeeld tussendoor in de praktijk even feedback, tips of tops aan elkaar gegeven kunnen worden. Dit neem ik dan ook zeker mee in de toekomst. 

 

In de toekomst zou ik graag vaker de overtuigende leiderschapsstijl volgens Wijsman toepassen. Dit is een leiderschapsstijl die relatie en taakgericht is. Het houdt in dat je iemand zowel ondersteund maar ook in de juiste richting/taken stuurt (Wijsman, 2013). Ik heb tijdens het werken aan mijn managen doel gemerkt dat dit een leiderschapsstijl is die goed bij mij past en vaak ook door andere gewaardeerd wordt. 

 

Ik heb geleerd dat met welk individu je ook werkt, met welke beperking dan ook, iedereen heeft andere wensen en behoeften. Elke cliënt is anders en elke cliënt heeft andere begeleiding nodig, het belang van de cliënt staat dan ook altijd voorop. Ik probeer mijn manier van begeleiden zo aan te passen dat deze passend is bij de begeleidingsbehoeften van de cliënt. Dit is iets waarin ik mij steeds verder ontwikkel en ik mij ook altijd mee bezig zal blijven houden. 

 

Wat ik tot slot heb geleerd is dat communicatie een belangrijke factor speelt in samenwerking. Mijn nauwe samenwerking met Evi is goed gegaan, ik ben van mening dat dit komt omdat wij erg close en duidelijk met elkaar communiceren. Één van de redenen dat wij nog nooit problemen in onze samenwerking hebben gehad, is doordat wij altijd duidelijk met elkaar afspraken, verdelingen en planningen in goed overleg hebben gemaakt. Dit neem ik dan ook zeker in andere samenwerkingen met bijvoorbeeld nieuwe collega's mee. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb